Een stof is iets dat in een potje op te slaan is, in tegenstelling tot een vorm van energie.
Sommige stoffen zijn zuiver, andere mengsels.
Elke stof heeft zijn eigen deeltjes. Deze deeltjes (moleculen) zijn allemaal hetzelfde. Hieruit volgt dat een zuivere stof een smeltpunt moet hebben, maar een mengsel een smelttraject vertoont.
Er bestaan verschillende soorten mengsels. Homogene (oplossingen, gasmengsels, legeringen) en heterogene (schuim, nevel, rook, emulsie, suspensie).
Door vaste stoffen kan je meestal niet heen kijken. Door heterogene mengsels ook niet: het licht wordt door de grensvlakken tussen de stoffen verstrooid.
Homogene mengsels zijn doorzichtig, maar soms wel heel donker (koffie, cola).
Een stof zonder kleur zoals water noemen we kleurloos.
Je kan een stof herkennen aan de stofeigenschappen.
Leerlingen voelen intuïtief het verschil tussen een stof en een vorm van energie aan.
Ze hebben ervaring met opdrogen van zeewater, drogen van wasgoed, zeven, thee zetten.
Ze gebruiken in het dagelijks leven het begrip "zuiver" voor zaken als kraanwater, bronwater of lucht. "Zuiveren" wordt vertaald als afwassen, schoonmaken of filteren.
Natuurlijke of biologische voedingsmiddelen worden gezien als zuiver, terwijl E-nummers, geraffineerde suiker of keukenzout gezien worden als chemisch of vuil.
Ze kennen mist, rook, schuim (piepschuim of zeepsop), oplossingen zoals thee, cola, wijn of 7-up, emulsies zoals zonnebrand of margarine, suspensies zoals modder.
Bij natuurkunde in de tweede klas is vaak al aandacht besteed aan moleculen en het molecuulmodel in de fases vast, vloeibaar en gas. Ook stofeigenschappen als dichtheid, kookpunt en smeltpunt zijn daar behandeld.
Deze pagina is gemaakt ter ondersteuning van (beginnende) docenten scheikunde.
Na ruim 25 jaar weet ik echter niet van alles meer waar ik het vandaan heb. Herken je een lesopzet of een theorie uit een leerboek of een artikel? Stuur me de bron, ik voeg de vermelding toe.
Bronnen die zeker aan te raden zijn voor elke scheikundedocent
NVOX, het blad van de vakvereniging NVON, diverse jaargangen
P.A. Krirschner, L Claessens, S. Raaijmakers, Op de schouders van reuzen, Ten Brnik, Meppel 3e druk 2019, ISBN 978-90-7786-650-4, gratis download
T. Surma, e.a., Wijze lessen, Ten Brink, Meppel 2019, ISBN 978-90-7786-652-8, gratis download
T. Somers & K. vd Velden, Leren denken en werken als Natuur-scheikundedocent, Kans, Nijmegen 2023, ISBN 978-94-6481-159-9