De leerling kan...
...filtreren, destilleren, indampen, adsorberen, extraheren en chromatografie uitvoeren in het practicumlokaal
...uit een beschrijving een scheidingsmethode herkennen en benoemen
...na omschrijving van een mengsel waarin eigenschappen van de stoffen uit het mengsel genoemd zijn een geschikte scheidingsmethode kiezen, beschrijven, benoemen en de keuze hiervoor onderbouwen
...op molecuulniveau (microniveau) beschrijven of in tekeningen weergeven wat er tijdens een scheiding gebeurt
...uit een tekening op molecuulniveau afleiden of sprake is van scheiden of mengen, zuivere stof of mengsel
Het gebruiken van de juiste vaktaal is voor veel leerlingen lastig. Het is belangrijk dat ze dit goed leren, omdat scheikunde een zeer talig vak is.
Het verschil tussen verdampen en indampen, zeven en filtreren, condenseren en destilleren kan lang schimmig blijven. Oefeningen waarbij het juiste begrip ingevuld moet worden kunnen hier goed bij helpen.
Moedig leerlingen aan om bij het beantwoorden van vragen uit het boek steeds uit hun begrippenlijst te putten.
Deze pagina is gemaakt ter ondersteuning van (beginnende) docenten scheikunde.
Na ruim 25 jaar weet ik echter niet van alles meer waar ik het vandaan heb. Herken je een lesopzet of een theorie uit een leerboek of een artikel? Stuur me de bron, ik voeg de vermelding toe.
Bronnen die zeker aan te raden zijn voor elke scheikundedocent
NVOX, het blad van de vakvereniging NVON, diverse jaargangen
P.A. Krirschner, L Claessens, S. Raaijmakers, Op de schouders van reuzen, Ten Brnik, Meppel 3e druk 2019, ISBN 978-90-7786-650-4, gratis download
T. Surma, e.a., Wijze lessen, Ten Brink, Meppel 2019, ISBN 978-90-7786-652-8, gratis download
T. Somers & K. vd Velden, Leren denken en werken als Natuur-scheikundedocent, Kans, Nijmegen 2023, ISBN 978-94-6481-159-9