lesvoorbeelden bij atoombouw

voorkennis

Denken, delen, uitwisselen.

Laat leerlingen in 10 minuten zoveel mogelijk opschrijven dat ze al (nog) weten over de bouw van een atoom en de opbouw van het periodiek systeem. 

Wissel uit met buurman (5 min) en vul aan.

Daarna met koppel er achter (5 min) en vul aan. 

Laat per viertal iemand rapporteren op het bord of via Answergarden

oefentabel

Geef een tabel met 5 kolommen zoals hierboven. Vul in de eerste regels enkele vakjes in, laat een aantal regels hieronder leeg.

 

Eerste opdracht: vul de ontbrekende gegevens in. Dit kan je (laten) bespreken.

 

Laat de leerlingen daarna in tweetallen nog minstens 3 andere regels verzinnen met als extra opdracht: laat zoveel mogelijk informatie weg zodat het TOCH nog op te lossen is.

Neem ze van elkaar over en vul de (juiste) antwoorden in.

Hein Bruijnesteijn publiceert in NVOX regelmatig activerende werkvormen. Het VENN diagram is er daar één van.

VENN

Laat de leerlingen twee cirkels tekenen die elkaar in het midden overlappen. Geef voor elke cirkel een titel. Schrijf op het bord een aantal begrippen die hier bij horen en geef de leerlingen de opdracht elk begrip op de juiste plaats in het VENN diagram te plaatsen. Gebruik "denken-delen-uitwisselen" om het leren ECHT aan te zetten. 

kahoot

Om te testen of leerlingen het onderscheid tussen de verschillende begrippen goed weten, kan je gebruik maken van bijvoorbeeld deze Kahoot.